Прочетен: 1904 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 29.09.2008 12:16
НОВА ДУША
Смъртта?: командировка, друга мисия,
друг образ?
Превъплъщение на вчерашното
Въплъщение...
И - нещо много страшно (от Предишното) -
контролният процент на Старата душа,
за да не се самозабрави Новата.
Страхувам се, Подлецо -
Ти може да се появиш отново -
превъплътен в светец с нащърбен ореол.
И синовете на убитите от Тебе
да те приветстват като Ново Откровение,
поради липсата на девет градуса
от твоята сегашна нимба,
като симпатия към накърнената окръжност.
Превъплъщават се, превъплъщават се...
Два-три-пет-седем-десет Духа,
които си разменят:
козина, рога, крила, опашки, ореоли -
вечен реквизит.
Взаимно, но по уговорка, се изяждат -
възпроизвеждайки по този начин
своя антипод -
като Превъплъщение.
И себесъхранение.
Аз също чакам своя ред -
в ръцете ми е кожата на бившата душа -
надявам се на нещо по-добро.
Седя (и тръпна) върху вчерашната си
опашка...
А Новото Превъплъщение се бави.
ЗАЩО!
Н а в с и ч к и , д е т о х и л я д и п ъ т и
с а м е р а з с т р е л в а л и
с п о л и ц е й с к о т о : "З А Щ О ?",
п о с в е щ а в а м т а з и п р о с т а
и я с н а и с т о р и й к а.
С о т в р а щ е н и е :
А в т о р ъ т
Крон-жиг!
(Както е написано: с тиренце по средата.)
- Кой е той!
Той не е "той", а тя.
- Коя е тя!
Крон-жиг е почти вълшебна риба.
Тя лежи на дъното на океана.
Но на всеки сто и толкова години
се показва на повърхността
и изкрещява:
"Крон-жиг!"
Изкрещява името си.
Собственото име изкрещява.
- Защо?
Много си обича собственото име.
Затова.
Целия оскъден кислород
на океана е изстискала
в името на тези две мехурчета
от кислород:
"Крон-жиг!"
Творческа натура.
След това Крон-жиг започва в кръг
от олио да се върти.
Тя не може този кръг от олио да пресече -
отвращава я до олио да се докосне.
Не обича олио.
- Кой е начертал кръгът от олио!
Тя самата си го начертава.
Даже олиото си е нейно собствено.
- А защо го прави, щом се отвращава!
Ще ви кажа:
Тя
така
сама
съзнателно
ограничава
себе
си.
- А защо така ограничава себе си?
Ще ви кажа:
ако някой я попита -
"Ти защо?",
рибата отвръща
все това:
"Искам
сламена шапка
с козирка!"
- Питаме "защо" и "как така"!
Ще ви кажа:
ако някой я попита -
"Как така?",
рибата отвръща
все това:
"Искам
сламена шапка
с козирка!"
- Но защо, защо, защооо!
Ще ви отговоря:
рибата
така
ограничава
любопитството
на другите.
- Защооо!?
Защото:
Изведнъж Крон-жиг започва плуване
по гръб.
- Защо!
За да можем без усилие да прочетем
две магически слова върху корема й. -
С бели букви е написано: "Персифедрон",
с черни букви е написано: "Абурадан".
В този миг долитат неизвестни птици...
Белите птици - черния надпис кълват.
Черните птици - белия надпис кълват.
Ето -
изкълваха всички букви.
А Крон-жиг
успокоен пое към дъното.
- Но какъв е смисълът на текста?!
Текста-текста-текстааа?
Смисълът на текста е в подтекста.
Нищо не разбираме! Ни текста,
ни подтекста...
Птиците изяждат само текста,
а подтекста го изплюват след това -
като костилка -
те не могат да го смелят и премелят...
Като минат още сто години,
всичко ще ви стане ясно.
- Но защо след сто години чак!
Защо, защо, защооо...
Затова!
Защото сте безсмъртни!
- Кой ще ни го обясни след сто години!
Някой друг.
Ако не го убиете
с обвинителни въпроси
още в майчината му утроба.
АГОНИО СЛАДКА...
Първото ми умиране -
като преживяване -
беше изключително.
Повторенията изхабиха чувството.
Предвкусването на самата смърт обаче -
полъх, тембър, аромат, видение -
призвежда по-сладостни тръпки. -
Всеки път.
Сякаш любиш,
полубезплътно,
самия себе си.
("Обладаваш така,
както би обладал огледало."
К. Павлов)
И се раждаш -
пак от себе си.
Едновременно -
син, баща и близнак
на самия себе си.
Как да го изразя -
странен двойник:
вече си ТАМ,
а още си ТУКА.
Ето този миг,
Този миг...
Другото е досада, ритуал. -
Свалям ти шапка, скучна бабичко;
да беше сменила поне чаршафите.
ЗАКОН ЗА НЕБЕТО
Давам ви своя дял от земята -
около два квадратни метра.
И още два вертикално
(кубатурата на душата ми).
Ще си запазя само семето.
Искам да оплодя небето.
(Следи мисълта ми, мъртвецо!):
В двете му полусфери (нощ и ден,
бяло и черно, и т.н.) -
сетната семка ще сложа -
разцепена!
Ако се разпознаят взаимно
(половината спрямо другата)
нека се заобичат.
Безполово.
Пак ще поникне Нещо (здрач? зарево?).
Давам Го.
http://liternet.bg/publish3/kpavlov/agonio/content.htm
Роден е на 2 април 1933 г. в с. Витошко, Пернишко.
Завършва гимназия през 1952 г.
Следва право в СУ „Кл. Охридски“.
Редактор в Радио София (1957-1959), в издателство „Български писател“ (1961-1962; 1964-1965), вестник „Литературен форум“ (1963) и „Мултифилм“ (1965-1966).
От 1966 до 1975 г. му е забранено да работи и публикува.
През 1975 г. получава разрешение за работа в „Българска кинематография“.
През същата година е приет за член на Съюза на българските филмови дейци, а през 1980 г. е избран за член на Съюза на българските писатели.
През 1983 г. по повод 50-годишнината от рождението му е издадена книга със заглавие „Стари неща“, включваща стихове от първите му две книги и сценарии.
През 1989 г. за първи път след дълго прекъсване печата стихотворения във вестник „Литературен форум“.
Напуска СБП на 3 февруари 1989 г. Никога не е членувал в други организации или партии.
Константин Павлов е признат като оригинален творец със силно влияние върху модерната българска поезия и култура. Той е между най-значителните български поети на XX век.
Оригиналността му намира високо признание в чужбина още от края на 60-те години.
Тогава Анна Ахматова искрено възкликва: „Константин Павлов е най-големият български поет, когото някога съм чела!“
Стиховете на К. Павлов са преведени на френски, английски, испански, немски, полски, руски, сърбохърватски, унгарски и други езици.
По негови сценарии са създадени едни от най-известните експериментални български филми.
Носител е на националната награда за поезия „Никола Фурнаджиев“ за принос в българската поезия (2000), Националната литературна награда „Христо Г. Данов“ (2005) за принос към българската поезия и драматургия и към развитието на гражданското общество у нас и на Националната награда за поезия „Иван Николов“.
http://bg.wikipedia.org
Константин Павлов е автор на сценарии за анимационни и научнопопулярни филми. Написал е сценариите на игралните филми: „Масово чудо“, „Спомен за близначката“, „Чуйте петела“, „Илюзия“ и други.
Константин Павлов е автор на стихосбирките: „Сатири“ /1960/, „Стихове“ /1965/, „Стари неща“ /1983/, „Появяване“ /1989/, „Агонио сладка“ /1991/, „Убийството на спящия човек“ /1992/, „Елегичен оптимизъм“ /1993/.
Носител е на първа награда от фестивала в Карлови Вари за филма „Илюзия“ през 1980 г.
http://www.bgfactor.org/index_.php?&id=16620
2. Списание "Маргарита"
3. Красотата на България
4. ОШО - книги
5. Слънце
6. Норбеков
7. ЕВОЛЮЦИЯТА НА ЧОВЕКА ПРОДЪЛЖАВА
8. НЕВЕРОЯТНИ СТИХОВЕ!
9. Светло
10. Бий детето! (прочети!!!)
11. Превенция срещу насилието
12. БУНТАРИТЕ
13. ТАЙНИТЕ НА МАТРИЦАТА
14. Защо се развеждаме понякога
15. lik
16. omtatsat
17. meteff
18. tagarski
19. ignatkan - ДА СТЕ ВИЖДАЛИ ОРЕЛ В ЯТО?
20. Самозащита за жени
21. 101 причини защо я обичаш
22. Десетте бога на простака
23. от двете страни на кожата нещата са едни и същи
24. Сайт ДЕКОМУНИЗАЦИЯ
25. ДРУГИЯТ МИ БЛОГ
26. Самиздател
27. ДИНЯТА - безплатни онлайн преводи
28. REFFINA