Постинг
12.03.2007 12:28 -
Истории с животни:)
Автор: roksolana
Категория: Други
Прочетен: 1575 Коментари: 3 Гласове:
Последна промяна: 25.06.2007 13:44
Прочетен: 1575 Коментари: 3 Гласове:
0
Последна промяна: 25.06.2007 13:44
История първа: Синдром на придобитата безпомощност.
Реален експеримент: затворили в клетка мишки и пускали по пода слаб ток. Естествена реакция - паника, търсене на изход. А вратичката затворена. Токът не бил силен, но достатъчен, за да възникне безпокойство, да се задейства инстинктът за самосъхранение и съответно желание да се предприеме нещо. Повтаряли така много пъти и мишките всеки път се втурвали да търсят изход,опитвали се да действат активно,да се спасяват.
Но с времето започнали да стават все по-вяли, разбрали, че този ток не ги убива и така или иначе импулсите са кратковременни и след време токът спира.Пък и какъв смисъл от суматохата, щом вратичката си остава затворена и ИЗХОД НЯМА. Просто се притискали към стените и чакали да мине времето на поредния импулс.
Когато мишките свикнали с незавидната си участ, при поредното пускане на тока отворили вратичката. Мишките ПО НАВИК веднага се притиснали към стените на клетката и изобщо не обръщали внимание на това, че ИЗХОД ИМА!
Защо ли толкова често си спомням тази история, когато наблюдавам реални житейски ситуации?...
История втора:Без думи.
Реален експеримент: В две съседни клетки затворили по една мишка. В едната от клетките имало малък педал и мишката доста бързо разбрала, че само когато го натиска, може да получи някаква храна.При това безотказно, не по часове и минути, а когато си поиска. Натиска - получава някакво лакомство. Ура! Обаче по едно време забелязала, че когато натиска педалчето, втората мишка, в другата клетка изпитва някаъв дискомфорт, болка, започва да се мята по клетката и т.н.(сигурно и там е имало импулси).
Когато първата мишка забелязала тази закономерност, все по-неохотно натискала педалчето, а на втората мишка това струвало все по-големи мъки. В края на краищата първата мишка ПРЕСТАНАЛА да натиска педалчето и съответно да получава храна.
Защо ли толкова често си спомням тази история, когато наблюдавам реални житейски ситуации?...
История трета:За опитомените слонове.
Питала съм се как се опитомява слон - едно такова огромно животно. Как може да бъде удържан на едно място? Наскоро прочетох едно такова обяснение: докато слончето е съвсем мъничко, го вързват яко за крака с една дебела верига,че колкото и да се дърпа, да не може да се измъкне. Докато свикне с мисълта, че ето - вързано е за крака и значи няма мърдане. И така с месеци и години, докато усвои завинаги тази мисъл. После веригата се използва за друго малко слонче, а порастналия слон може да бъде вързан и с обикновено въже. Достатъчно е да помръдне с крак, да разбере, че е вързан. И понеже вече е слон със житейски опит, който знае, че щом е вързан, няма мърдане...той и не прави опити да "мърда", т.е. да се освободи. Докато това въже може да го скъса една обикновена коза - но свободолюбива коза :), несвикнала да стои вързана. Често се питам защо стереотипите, това, което вече "със сигурност знаем" от минал опит (и сме готови с умна физиономия да го съобщим на всички), че е "възможно" и "невъзможно", определя настоящето и бъдещето ни?
Реален експеримент: затворили в клетка мишки и пускали по пода слаб ток. Естествена реакция - паника, търсене на изход. А вратичката затворена. Токът не бил силен, но достатъчен, за да възникне безпокойство, да се задейства инстинктът за самосъхранение и съответно желание да се предприеме нещо. Повтаряли така много пъти и мишките всеки път се втурвали да търсят изход,опитвали се да действат активно,да се спасяват.
Но с времето започнали да стават все по-вяли, разбрали, че този ток не ги убива и така или иначе импулсите са кратковременни и след време токът спира.Пък и какъв смисъл от суматохата, щом вратичката си остава затворена и ИЗХОД НЯМА. Просто се притискали към стените и чакали да мине времето на поредния импулс.
Когато мишките свикнали с незавидната си участ, при поредното пускане на тока отворили вратичката. Мишките ПО НАВИК веднага се притиснали към стените на клетката и изобщо не обръщали внимание на това, че ИЗХОД ИМА!
Защо ли толкова често си спомням тази история, когато наблюдавам реални житейски ситуации?...
История втора:Без думи.
Реален експеримент: В две съседни клетки затворили по една мишка. В едната от клетките имало малък педал и мишката доста бързо разбрала, че само когато го натиска, може да получи някаква храна.При това безотказно, не по часове и минути, а когато си поиска. Натиска - получава някакво лакомство. Ура! Обаче по едно време забелязала, че когато натиска педалчето, втората мишка, в другата клетка изпитва някаъв дискомфорт, болка, започва да се мята по клетката и т.н.(сигурно и там е имало импулси).
Когато първата мишка забелязала тази закономерност, все по-неохотно натискала педалчето, а на втората мишка това струвало все по-големи мъки. В края на краищата първата мишка ПРЕСТАНАЛА да натиска педалчето и съответно да получава храна.
Защо ли толкова често си спомням тази история, когато наблюдавам реални житейски ситуации?...
История трета:За опитомените слонове.
Питала съм се как се опитомява слон - едно такова огромно животно. Как може да бъде удържан на едно място? Наскоро прочетох едно такова обяснение: докато слончето е съвсем мъничко, го вързват яко за крака с една дебела верига,че колкото и да се дърпа, да не може да се измъкне. Докато свикне с мисълта, че ето - вързано е за крака и значи няма мърдане. И така с месеци и години, докато усвои завинаги тази мисъл. После веригата се използва за друго малко слонче, а порастналия слон може да бъде вързан и с обикновено въже. Достатъчно е да помръдне с крак, да разбере, че е вързан. И понеже вече е слон със житейски опит, който знае, че щом е вързан, няма мърдане...той и не прави опити да "мърда", т.е. да се освободи. Докато това въже може да го скъса една обикновена коза - но свободолюбива коза :), несвикнала да стои вързана. Често се питам защо стереотипите, това, което вече "със сигурност знаем" от минал опит (и сме готови с умна физиономия да го съобщим на всички), че е "възможно" и "невъзможно", определя настоящето и бъдещето ни?
Зоофилията – любов или секс с животни
Защо животните се разболяват от човешкит...
Животни,в ролята на фотографи и модели (...
Защо животните се разболяват от човешкит...
Животни,в ролята на фотографи и модели (...
Там, вторият експеримент с педалчето и мишките, го има и в по-сериозен за изводи вариант, но и този е интересен...
Защо стереотипите определят настоящето и бъдещето ни? Или: доколко стереотипите определят нашето настояще и бъдеще?
Интересни въпроси - как предлагаш да се търсят достоверни отговори? ;)
цитирайЗащо стереотипите определят настоящето и бъдещето ни? Или: доколко стереотипите определят нашето настояще и бъдеще?
Интересни въпроси - как предлагаш да се търсят достоверни отговори? ;)
Това е тема за книга :))
Защо? Много накратко:
Убедила съм се, че за повечето хора стереотипите са жизнено необходими - дават им опора - нали някак си трябва да бъде обяснен светът наоколо. НО - това са обясненията на родители, учители,книги,преса - готови, предъвкани истини, основани върху МИНАЛ ОПИТ. А животът непрекъснато се променя и поднася все нови и нови предизвикателства (условия на съществуване) и когато се опитваме да прилагаме стереотипни обяснения към новото, заприличваме на животинчетата от историите.
Доколко? Също накратко.
Съществено определят настоящето и бъдещето. Човек, вкопчил се в определени стереотипи (колкото повече висши образования има, толкова повече стереотипи и "железни правила" в главата...изключенията подтвърждават правилото :) губи гъвкавост, способност да реагира бързо на бързите промени и т.н. И какво му остава - да се чувства аутсайдер и да се опитва от свойта си камбанария да обяснява на децата си защо е толкова несправедлив животът. И децата поемат щафетата нататък... Такова едно влияние върху настоящето и бъдещето...
Как да се избегне това? Ами отворено съзнание. Обаче това става или ако мозъкът на детето от самото раждане не е гипсиран от родителите, или - ако това все пак е станало - с години вътрешна, душевна, духовна работа, с много смелост (смелост наистина е нужна!)
И т.н. и т.н. и т.н. :)))
цитирайЗащо? Много накратко:
Убедила съм се, че за повечето хора стереотипите са жизнено необходими - дават им опора - нали някак си трябва да бъде обяснен светът наоколо. НО - това са обясненията на родители, учители,книги,преса - готови, предъвкани истини, основани върху МИНАЛ ОПИТ. А животът непрекъснато се променя и поднася все нови и нови предизвикателства (условия на съществуване) и когато се опитваме да прилагаме стереотипни обяснения към новото, заприличваме на животинчетата от историите.
Доколко? Също накратко.
Съществено определят настоящето и бъдещето. Човек, вкопчил се в определени стереотипи (колкото повече висши образования има, толкова повече стереотипи и "железни правила" в главата...изключенията подтвърждават правилото :) губи гъвкавост, способност да реагира бързо на бързите промени и т.н. И какво му остава - да се чувства аутсайдер и да се опитва от свойта си камбанария да обяснява на децата си защо е толкова несправедлив животът. И децата поемат щафетата нататък... Такова едно влияние върху настоящето и бъдещето...
Как да се избегне това? Ами отворено съзнание. Обаче това става или ако мозъкът на детето от самото раждане не е гипсиран от родителите, или - ако това все пак е станало - с години вътрешна, душевна, духовна работа, с много смелост (смелост наистина е нужна!)
И т.н. и т.н. и т.н. :)))
тези неща!!! С какво се занимаваш, Ваня?
Когато имаш време:
http://liternet.bg/publish13/k_kirilov/index.html
Тук ще откриеш моя книга и две статии - ако представляват интерес... ще се радвам да дискутираме... :)))**
цитирайКогато имаш време:
http://liternet.bg/publish13/k_kirilov/index.html
Тук ще откриеш моя книга и две статии - ако представляват интерес... ще се радвам да дискутираме... :)))**
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
Блогрол
1. Децата Индиго (ru,en)
2. Списание "Маргарита"
3. Красотата на България
4. ОШО - книги
5. Слънце
6. Норбеков
7. ЕВОЛЮЦИЯТА НА ЧОВЕКА ПРОДЪЛЖАВА
8. НЕВЕРОЯТНИ СТИХОВЕ!
9. Светло
10. Бий детето! (прочети!!!)
11. Превенция срещу насилието
12. БУНТАРИТЕ
13. ТАЙНИТЕ НА МАТРИЦАТА
14. Защо се развеждаме понякога
15. lik
16. omtatsat
17. meteff
18. tagarski
19. ignatkan - ДА СТЕ ВИЖДАЛИ ОРЕЛ В ЯТО?
20. Самозащита за жени
21. 101 причини защо я обичаш
22. Десетте бога на простака
23. от двете страни на кожата нещата са едни и същи
24. Сайт ДЕКОМУНИЗАЦИЯ
25. ДРУГИЯТ МИ БЛОГ
26. Самиздател
27. ДИНЯТА - безплатни онлайн преводи
28. REFFINA
2. Списание "Маргарита"
3. Красотата на България
4. ОШО - книги
5. Слънце
6. Норбеков
7. ЕВОЛЮЦИЯТА НА ЧОВЕКА ПРОДЪЛЖАВА
8. НЕВЕРОЯТНИ СТИХОВЕ!
9. Светло
10. Бий детето! (прочети!!!)
11. Превенция срещу насилието
12. БУНТАРИТЕ
13. ТАЙНИТЕ НА МАТРИЦАТА
14. Защо се развеждаме понякога
15. lik
16. omtatsat
17. meteff
18. tagarski
19. ignatkan - ДА СТЕ ВИЖДАЛИ ОРЕЛ В ЯТО?
20. Самозащита за жени
21. 101 причини защо я обичаш
22. Десетте бога на простака
23. от двете страни на кожата нещата са едни и същи
24. Сайт ДЕКОМУНИЗАЦИЯ
25. ДРУГИЯТ МИ БЛОГ
26. Самиздател
27. ДИНЯТА - безплатни онлайн преводи
28. REFFINA